-
منابعی برای شناخت خیام
20 فروردین 1395 17:56
چیزی که در مورد خیام برای من جالب بوده و هست شخصیتی است که توانسته در چند زمینه به ظاهر متفاوت منشا خیر و برکت باشد بخصوص در دو بعد شعر و ریاضی. یک فرد دارای چنان خصوصیتی باید باشد که بتواند در این زمینه ها سیر کند؟ بعضی مواقع دسته بندی کردن علوم و رشته ها وقراردادن انسانها در هر یک از آن و تاکید افراطی بر مرزها مانع...
-
پرورش عادات ذهنی در ریاضی
20 شهریور 1394 13:52
در نوشته قبلی درباره عادت صحبت کردیم و اینکه نظام آموزشی میتواند دانش آموزانش رابه روشهایی عادت دهد. این عادت دادنها با تکیه بر تواناییهای ذهنی و فکری را میتوان از چند بعد بررسی کرد: درون ریاضی: عادتهایی که فرد را میتواند به سمت حرفه ای شدن در ریاضی سوق دهد. از این منظر مجموعه عادات و روشهایی که ریاضیدان انجام میدهد...
-
عادت
23 مرداد 1394 13:30
روشی که زندگی میکنیم ما را به عادتهایی وا میدارد. اینکه ورزش کنیم، ساعاتی را به مطالعه اختصاص دهیم، اینکه ساعتها پای تلویزیون بنشینیم و ... ما را به خصوصیاتی عادت میدهد که ممکن است که در تمام طول زندگی به آن وابسته باشیم. حالا این عادات میتواند عادات خوبی باشد که بواسطه آن مدام پیشرفت کنیم و یا انواعی که در جهت عکس...
-
عمقی خواندن ریاضی
26 تیر 1394 12:40
داشتم در مورد فارغ التحصیلان رشته ریاضی که نمی توانند کار دانشگاهی و تحقیقاتی مرتبط با رشته شان بیابند فکر میکردم و اینکه این افراد با تواناییهایی که در ریاضیات بدست می آورند ( از جمله قدرت تجزیه و تحلیل، خلاقیت در حل مساله، توانایی تعمیم دادن و جامع کردن مسائل و...) می توانند در هر زمینه کاری دیگر منشا اثر باشند. اما...
-
ریاضیدانان و خدایانشان
5 تیر 1394 14:43
یکی از جذابیتهایی که موجب شد به ریاضی علاقمند بشوم، محوریت خدا و شناخت خداوند بواسطه ریاضیات بود. این تمایل را در تعدادی دیگر از دوستانم نیز میدیدم. البته در مواردی جنبه افراطی پبدا میکرد و سعی میشد که خداوند بوسیله ریاضیات به اثبات برسد که موجب تحویل خداوند به ریاضیات میشد. به هر ترتیب نمیتوان نقشی که باور به خداوند...
-
کار ریاضیدان
15 خرداد 1394 16:48
یک فرد ( مثل خود من ) چگونه میتواند کاری برای ریاضیات انجام دهد؟ من ریاضیات را اینجوری فهمیدم که توسط افرادی چون گاوس و اویلر ساخته شده و در حالیکه امکانپذیر است که کار آنها را یادگرفت و فهمید، اما چیز جدیدی با اینکار ایجاد نمیشود. فردی میتواند کتاب آنها را به زبان امروزی دوباره نویسی کند و یا دیگران را راهنمایی کند...
-
مکانیزم های شناختی و مفاهیم ریاضی
8 خرداد 1394 12:45
در نوشته قبلی این سوال مطرح شد که آیا میتوان برای یک مفهوم ریاضی خصوصیت یا ویژگی ای را در شناخت انسان یافت که بواسطه آن بتوان مفهوم را ساده تر بیان کرد و آن را انتقال داد. از زاویه دیگر با توجه به روشهای مختلفی که میتواند برای فهمیدن یک مفهوم ریاضی وجود داشته باشد میتوان عنصری بنیادین در شناخت انسان یافت که همه آن...
-
ریاضی و واقعیت فیزیکی
1 خرداد 1394 22:45
ارتباطات بین ریاضی و واقعیت فیزیکی چیست-"کاربرد غیر قابل توضیح ریاضی" the unreasonable utility of mathematics ؟ Ennio de Giorgi : من فکر میکنم که دلیل کاربردی بودن ریاضیات در واقعیت-نه صرفا در فیزیک، بلکه در زیست شناسی، اقتصاد و غیره- یک راز است. برای من مهمترین یادآوری کننده در کتاب امثال –حضرت سلیمان- است...
-
ریاضیات و عابر در خیابان
30 اردیبهشت 1394 21:34
A mathematical theory is not to be considered complete until you have made it so clear that you can explain it to the first man whom you meet on the street. David Hilbert یک قضیه ریاضی کامل تلقی نمیشود تا زمانی که آن را به قدری واضح کنید که بتوانید به اولین فردی که در خیابان دیدید، توضیح دهید. دیوید هیلبرت از قول یک...
-
قابلیتهای شناختی انسان در درک مفاهیم ریاضی
10 اردیبهشت 1394 17:41
در نوشته قبلی از روشهای متعددی که هر فرد برای درک یک مفهوم بهره میگیرد و با ذکر مثالی از قابلیتهای شهودی (بهتر است بگوییم ادراکی) مختلفی که وام میگیرد، صحبت شد. سوال شد که هر یک از این قابلیتها چه نقشی در ادراک یک مفهوم میتوانند بازی کنند. شاید بهتر باشد که تعدادی از این قابلیتها را بشناسیم. برمیگردیم به مقاله...
-
روشهای شناخت یک مفهوم ریاضی
3 اردیبهشت 1394 17:40
یک مفهوم ریاضی به چند طریق فهمیده میشود؟ William Thurston در مقاله on Proof and Progress in Mathematics مثالی از مفهوم مشتق و صورتهای مختلف فهم آن را بیان میکند: 1. بر اساس بینهایت کوچکها (Infintesimal) 2. سمبولیک: بر اساس فرمولهای مشتق برای توابع مختلف مثلا مشتق sin x برابر cos x میباشد. 3. منطقی: بر پایه تعریف...
-
سیستم آموزشی جدید فنلاند
28 فروردین 1394 17:36
اخیرا کشور فنلاند که از پیشروترین کشورها در زمینه آموزش و پرورش است اقدام به تغییر سیستم آموزشی خودش از موضوع تک محور به کل محور کرده است. یعنی به جای اینکه کلاس درس جداگانه ای برای تاریخ یا جغرافیا یا ریاضی باشد، یک موضوع کلی انتخاب میشود و ابعاد مختلف آن بصورتی هماهنگ و به هم پیوسته ارائه میگردد. مثلا در کلاس نقشه...
-
بازتاب زندگی روزمره در ریاضی
28 فروردین 1394 17:34
بازتاب فعالیتهای روزمره انسان در ریاضیات چگونه است؟ منظور از فعالیتهای روزمره انسان بیشتر آندسته از افعالی است که معمولا به صورت شهودی و تا اندازه ای ناآگاهانه انجام میدهیم. مثلا دسته بندی کردن اشیاء برای شمردن، نظم دادن به چیزها اینکه چه چیز قبل باشد و چه چیز بعد، درک تغییر چیزها با مقایسه کردن انها، یافتن اشتراکات،...
-
انسان و ریاضی
28 فروردین 1394 17:33
ریاضی معمولا به دو شاخه اصلی کاربردی و محض تقسیم می شود. در شاخه کاربردی به مسائلی که از علوم دیگر پیش می آید از دید ریاضی نگریسته میشود و سعی میشود که جوابی برای آنها ارائه شود و در گرایش محض مسائل درون ریاضی هستند که به آنها پرداخته میشود. اما آیا نمیتوان ریاضی را از زاویه ای انسانی نگریست؟! بدین صورت که مسائل آن از...